منتقم

آخرین امید، ای پناه شیعیان، العجل امام عشق، بیا صاحب الزمان عج

منتقم

آخرین امید، ای پناه شیعیان، العجل امام عشق، بیا صاحب الزمان عج

درباره بلاگ
منتقم

**الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم**اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ**

آخرین نظرات

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۵ فروردين ۹۱ ، ۱۵:۲۴

سه نوع صبر و علامت صابران

حضرت امیر مؤمنان علی (ع) فرمود : شکیبایی در سه موقع لازم است : الف ) هنگام بلا و ناگواری ها ؛  ب) بردباری  در راه فرمان خداوند و اطاعت او ؛  ج) در برابر معصیت و سر کشی های نفسانی . 

 " صبر بر سه گونه است :   

  1. شکیبایی در برابر بلایا و گرفتاری ها ؛

 2. بردباری در مقام فرمان بری ؛ 

   3. عبادت و صبر بر گناه . 

  البته نوع سوم (صبر گناه ) از دو نوع گذشته رتبه ای بالاتر دارد . حضرت رسول اکرم (ص) فرمود : صابر سه علامت دارد : الف) افسرده و شکسته نمی شود ؛  ب) دل آزردگی را به کنار می نهد ؛ ج) در برابر خالق بر نمی آشوبد.  سه چیز نشانه صابری است : الف ) در مقام عمل سستش نمی کند ؛ ب ) بی تاب نمی شود ؛ ج) گلایه از خداوند  ندارد ؛ چرا که اگر سستی بورزد حقوق دیگران را از بین خواهد برد ؛ و هنگامی که بی تابی نماید حق شکر و سپاس را به جای نمی آورد ؛ و زمانی که در مقام گلایه برآید در برابر پروردگار به سر کشی پرداخته است . در روایتی از امام باقر (ع) آمده که فرمود : صبر بر دو قسم است :  الف ) صبر بلایا ؛ ب) پرهیز از محرمات . صبر بر دو قسم است : صبر بر بلا که خوب و نیکوست ولی بهتر از آن صبر برای پرهیز از محرمات است .  

بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر    بار  دگر روزگار چون شکر آید

صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند    بر اثر صبر نوبت ظفر آید

لام میم