منتقم

آخرین امید، ای پناه شیعیان، العجل امام عشق، بیا صاحب الزمان عج

منتقم

آخرین امید، ای پناه شیعیان، العجل امام عشق، بیا صاحب الزمان عج

درباره بلاگ
منتقم

**الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم**اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ**

آخرین نظرات

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۰ ثبت شده است

۰۸ آبان ۹۰ ، ۱۶:۴۷

گامهای عملی گناه گریزی

الف. ترک زمینه گناه : یکی از مهمترین مراحل خودسازی و تهذیب نفس از بین بردن و رفع زمینه های گرایش به گناه است که در کنترل چشم و گوش تجلی دارد،

1.کنترل چشم: «امام صادق (ع)  فرمود نظر دوختن، تیری مسموم از تیرهای ابلیس است و چه بسا نگاهی که حسرت دراز مدتی را در دل به ارث بگذارد.» بنابراین انسان باید تا حد امکان از حضور در مجالس مختلط  یا برخورد با نامحرم پرهیز کند.

2.کنترل گوش: باید از شنیدنی هایی که منجر به حرام می شود و زمینه ساز حرام هستند پرهیز شود، مانند موسیقی حرام، صدای شهوت انگیز نامحرم و ...

3.ترک همنشینی با دوستان ناباب: دوستانی که باعث می شوند ما گناه را بچشیم در واقع دشمن ما هستند وباید از آنها پرهیز کرد.« امام سجاد (ع) از همنشینی وسخن گفتن و رفاقت با پنج گروه نهی فرموده اند: درزغگو، گناهکار، بخیل، احمق و کسی که قطع رحم می کند.»

ب. ترک فکر گناه : ترک زمینه گناه سهم بسزایی در ترک فکر گناه دارد. سعی کنید که فکر گناه را به یاد خدا تبدیل کنید. ذکر خدا آثار مثبت فراوانی دارد. ذکر موجب می شود انسان خود را در محضر خدا حاضر ببیند و از کمال قرب او بهرمند شود و در نتیجه بر محور حیا ازبسیاری از افکار پلید، اخلاق زشت و اغمال نکوهیده پرهیز کند.

ج. برنامه شبانه روزی : حتما باید شبانه روز خود را با برنامه ای صحیح و متناسب با وضع روحی وجسمی خود پر کنید وهیچ ساعت خالی و بیکاری نداشته باشید تا نفس شما مشغول شود. در اوقات بیکاری وسوسه های نفس و شیطان به سراغ انسان می آید و او رابه فکر گناه و سپس به خود گناه می کشاند.« امام علی (ع) می فرمایند: به راستی که این نفس مرتب و پیوسته به بدی امر می کند، در نتیجه هر کس آن را به خود واگذارد و به کاری نگمارد نفس او را به سمت گناهان می کشاند.» در انتهای این بروشور برنامه عبادی روزانه ای برای علاقه مندان پیشنهاد می شود.

د. روزه گرفتن : روزه گرفتن قوای حیوانی و شهوانی انسان را تضعیف می کند. اگر قوای شهوانی هم ضعیف گردد فکر گناه نیز کم رنگ می شود.« امام صادق (ع) فرمود: هرگاه شکم پر شود طغیان می کند.» بهترین گرسنگی  همان روزه گرفتن است.

ه. ورزش کردن : هر روز ورزش برای بدن ضروری است، نرم دویدن، طناب زدن، حرکات کششی و...

 

چند توصیه

الف.هیچ گناهی را کوچک نشمارید.

ب. در ابتدای روز به خدای متعال قول بدهید که گناه نکنید و در طول روز مراقب اعمال و رفتار خود باشید و در پایان روز از خود حساب بکشید. اگر از عملکرد خویش راضی بودید خدا را شکر کنید و اگر راضی نبودید بر خود سخت بگیرید.

پ. همواره بدانید که در محضر خدای بزرگ هستید و او بر وجود شما اشراف دارد و ظاهر و باطن شما را می بیند.

ج. از خدا با دعا و نیایش استمداد بجویید زیرا که خود او فرمود: اگر از فضل و رحمت خدا بر شما نبود هیچ کدام به فضیلت و تزکیه روی نمی اوردید.

د. اعمال و عادات نیکو را جایگزین رفتارهای ناپسندتان کنید. مانند شرکت دائمی در نمازهای جماعت،خواندن نماز شب، دعا کردن در خوشی ها و گرفتاری هاو... خداوند در قرآن کریم می فرمایند: خوبی ها سرانجام میدان را بر بدی ها تنگ خواهد کرد و آنها را از بین خواهد برد.

ه. مطالعه زندگی پارسایان و زاهدان را نیز فراموش نکنید.

برای مطالعه بیشتر به گناه شناسی، محسن قرئتی و گناهان کبیره، شهید دستغیب مراجعه کنید.

لام میم